Naisten voimaruuat

nainen
terveys
luusto
kilpirauhanen
estrogeeni
sydänterveys

Tässä sinulle listaa ruuista, jotka antavat voimaa ja ovat täynnä terveyttä edistäviä ainesosia. Ne suojelevat terveyttäsi monin eri tavoin, joista kerron alla tärkeimpiä esimerkkejä. Sisällytä niitä monipuoliseen ruokavalioosi makusi mukaan. Jos mahdollista, osta niitä luomuvaihtoehtoina. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista, joten on parempi, että niitä sisältyy silti ruokavalioosi kuin että jättäisit ne pois. Herkuttele ja nauti.

Mantelit (suolaamattomat ja kuumentamattomat)
- Sisältävät paljon kalsiumia ja magnesiumia. Magnesium ja kalsium toimivat yhdessä synergisesti luustoasi suojellen. Magnesium on myös rauhoittava mineraali. Se pitää vatsan toiminnan riittävän aktiivisena. Mantelit sisältävät myös rautaa, jota tarvitaan riittävässä määrin mm. kilpirauhasen optimaalisen toiminnan tukemiseen. 
- Manteleissa on myös kaliumia, joka tukee mm. verisuoniterveyttä, ja sen riittävä saanti pienentää korkean verenpaineen riskiä. Samoin kalium ehkäisee lihaskramppeja ja optimoi lihasten supistumista.
- Sisältää myös sinkkiä, jota tarvitaan mm. kilpirauhasen toiminnassa, vastustuskyvyn ylläpidossa, apuna PMS-oireisiin sekä tasapainottamaan naishormoneja ja hoitamaan ihoa. 
- Lisäksi ei kannata unohtaa manteleiden sisältämiä hyviä rasvoja!

Omenat 
- Omenan sisältämä voimakas antioksidantti kversetiini ehkäisee LDL-kolesterolia hapettumasta, mikä vähentää muun muassa sydäntautiriskiä.

Punajuuri
- Sisältää runsaasti karotenoideja ja flavonoideja, joiden tiedetään suojelevan verisuonien seinämiä ja näin alentavan sydäntautien riskiä.  Lisäksi punajuuri sisältää rautaa ja kalsiumia. 

Kananmunat 
- Kananmunat ovat hyvä seleenin, B-vitamiinien ja D-vitamiinin luontainen lähde. Seleeni on tärkeä hivenaine mm. kilpirauhasen toiminnan turvaamisessa.
- Kananmunat sisältävät myös runsaasti luteiinia ja zeaksantiinia, jotka molemmat suojelevat muun muassa silmiä.
- Myös koliinia on kananmunissa runsaasti. Koliini tukee aivojen toimintaa ja toimii luontaisen progesteronin lähteenä. 

Oliiviöljy
- Oliiviöljyn polyfenolit pitävät solukalvot joustavina, mikä on elämän edellytys. Tämä öljy pitää osaltaan rasvahappotasapainoa kunnossa, koska se ei lisää omega-6-rasvahapon tasoja, jotka liiallisessa määrin ruokkivat kroonista tulehdusta elimistössä. 

Pavut
- Pavut sisältävät kalsiumia, rautaa, foolihappoa, B-vitamiineja, sinkkiä, magnesiumia ja kaliumia. 
- Ne sisältävät runsaasti kuitua ja poistavat näin elimistöstä mm. ylimääräistä estrogeenia, puhdistavat suolistoa, alentavat kolesterolia ja normalisoivat verensokeria.

Parsakaali
- Sisältää mm. syöpää ennaltaehkäiseviä aineita kuten indole-3-karbinoliksi kutsuttua ainetta. Se vaikuttaa estrogeenin aineenvaihduntaan ja siten mm. rintasyövän riski pienenemiseen. 
- Parsakaali sisältää myös runsaasti kaliumia ja beetakaroteenia. 

Bataatti
- Sisältää runsaasti kuituja ja beetakaroteenia, samoin kuin verenpainetta säätelevää kaliumia.

Simpukat, merikalat ja merilevät
- Sisältävät runsaasti jodia, joka on keskeinen aine kilpirauhasen ja rintojen hyvinvoinnille. Jodireseptoreja on runsaasti eri puolilla kehoa, siis muuallakin kuin kilpirauhasessa, esimerkiksi rinnoissa ja haimassa. Sen vuoksi riittävä jodin saanti on keskeinen asia erityisesti naisten terveyden ylläpidossa.

Luonnollisen ja terveyttä edistävän ruokavalion lisäksi on hyvä muistaa rentoutuminen, riittävä uni, kohtuullinen liikunta ja laadukkaat ravintolisät.