Rinnakkaiseloa stressin kanssa

stressi
uni
magnesium
B-vitamiinit
adaptogeenit
C-vitamiini
kurkumiini

Kroonisen stressin oireita ovat mm.:

- Pienetkin asiat, jotka eivät suju suunnitelmien mukaan, saavat sinut raivon partaalle.
- Uni ei ole enää sikeä ja vakituinen vieraasi, vaan yöt kuluvat heräillen ja seuraavaa unenpätkää odotellessa.
- Aamulla herääminen, saati sängystä nouseminen on vuosisadan haaste sinulle useimpina aamuina.
- Kahvipannu on mielestäsi elintärkeä apu aamulla, samoin kuin päivällä ja iltapäivällä.
- Illalla koet piristymistä ja saat aikaiseksi muutaman iltatunnin aikana enemmän kuin aiemmin päivän aikana kokonaisuudessaan.
- Sinulla on matala verenpaine.
- Ennen kuukautisia olet kuin talviunilta herätetty karhu.
- Muisti pätkii kiusallisen paljon ja ajoittain tunnet, että aivosi ovat ikään kuin sumussa.
- Imuroit tehokkaasti kaikki liikkeellä olevat flunssat.
- Himoitset suola- ja sokeripitoisia ruokia tasaisesti.

Jos yllämainitut oireet kuulostavat tutuilta, on mahdollista, että stressistä on tullut sinulle vakituinen vieras ja stressitilasta palautumista ei enää tapahdu kehossasi kuten pitäisi. Siinä tilanteessa on tärkeää tehdä konkreettisia toimenpiteitä asialle. Krooninen stressitila vahingoittaa terveyttämämme vääjäämättömästi ja laskee elämänlaatua. 

Mutta älä hätäile, on olemassa lukuisia keinoja, joilla voit edesauttaa kehoasi palautumaan myös kroonisesta stressitilasta. Toki se vaatii sinulta tietoista päätöstä ja käytännön toimia.

Tässä keinovalikoimaa:

- Vältä kahvia ainakin iltapäivästä alkaen ja mielellään kokonaan, koska monilla se vain pahentaa oireita. 
- Vältä alkoholin nauttimista erityisesti iltaisin, se heikentää unen laatua.
- Nauti runsaasti luonnollisia rasvoja, laadukasta proteiinia, kuitulisiä, marjoja, vihanneksia. Vältä sokeria, puhdistettuja viljatuotteita ja gluteeniviljoja sekä huonolaatuisia rasvoja.
- Turvaa riittävä ja tasainen energian saantisi, jottei verensokerisi pääsee laskemaan liian alas. Stressi saattaa aiheuttaa häiriöitä kolekystokiniini (CCK) -hormonin toiminnassa. Tämä on yksi hormoneista, joka säätelee kylläisyyden tunnettamme.  
- Älä unohda aamiaista!
- Nuku täysin pimeässä eli eliminoi kelloradion valot yms. makuuhuoneestasi.
- Säädä makuuhuoneen lämpötila mieluummin viileäksi kuin liian lämpimäksi.
- Sulje puhelin, tietokone ja televisio viimeistään 30 minuuttia ennen nukkumaan menoa.

Muista myös oikeat lisäravinteet elimistösi tueksi:

1. Magnesium
2. Adaptogeenit: Yhdistelmävalmisteet sisältäen mm. Ashwagandhaa, Bacopa Monnieria, Pyha Basilikaa (Tulsi)
3. B-vitamiinit 
4. Omega 3
5. C-vitamiini
6. Kurkumiini

Myös luonnossa kävely, rauhallinen venyttely ja meditointi ovat ensiarvoisen tärkeitä työkaluja stressin hallinnassa. Leppoisia kevättalven päiviä!