Raudasta ja vitamiineista lisävirtaa

Väsyttääkö? Eivätkö työt suju? Aurinkoisen ihanasta loppukesästä huolimatta syksy voi tuntua kovin raskaalta. Vedottomuuteen voi olla lukuisia syitä. Hektisen työelämän ja lukuisten harrastusten yhteensovittaminen aiheuttaa nykyisin monelle stressiä ja lyhentää yöunia. Joskus väsymys voi johtua treeniohjelman ja levon liian vaativaksi mietitystä suhteesta. Usein ongelman taustalla on myös yksinkertaisesti puutteellinen ruokavalio; raudan ja vitamiinien liian vähäinen saanti. Monipuolisen ruokavalion, liikunnan ja riittävän levon merkitystä ei voi koskaan ylikorostaa.

Rauta on ihmiselle välttämätön hivenaine. Se on saatava ravinnosta, koska kehomme ei pysty sitä itse valmistamaan. Suurin osa elimistön raudasta on sitoutuneena veren punasolujen hemoglobiiniin. Osa raudasta on sen sijaan varastoituneena luuytimeen, maksaan ja pernaan. Siksi verestä mitattu normaalitasoja hipova hemoglobiiniarvo ei aina kerrokaan ihan koko totuutta kroppamme riittävistä rautavaroista.

Hemoglobiinilla on tärkeä tehtävä elimistössä. Se kuljettaa keuhkoista happea elimistön eri osiin ja siellä syntynyttä hiilidioksidia takaisin keuhkojen kautta hengitysilmaan. Raudalla on tässä hapenkuljetusjärjestelmässä tärkeä osa. Rautaa tarvitaan myös uusien punasolujen muodostumiseen. Jokainen meistä siis tarvitsee rautaa säännöllisesti – iästä riippumatta!
 

Väsymys on merkki raudan puutteesta

Rauta on monella tavalla kytköksissä jaksamiseen ja pirteyteen. Väsymys onkin yksi helpommin havaittavista raudanpuutteen oireista. Muita tyypillisiä oireita ovat huimaus, yleiskunnon ja vastustuskyvyn aleneminen sekä keskittymiskyvyn puute. Yleisimmin näitä oireita esiintyy kasvuikäisillä ja nuorilla naisilla, odottavilla äideillä sekä vanhuksilla.

Raudan puute voi johtua monesta syystä. Joissakin olosuhteissa raudan saanti on rajallista (kasvisruoka-valio, laihduttaminen, erityiset raudan imeytymishäiriöt). Joskus taas oma raudankulutuksemme on normaalia suurempi (runsaat kuukautiset, ehkäisykierukka, raskaus, imetys, kova fyysinen rasitus).
 

Vaihtelevasti imeytyvää rautaa ravinnosta

Monipuolinen ruokavalio riittää periaatteessa täyttämään reilummankin raudantarpeen. Parhaat raudanlähteet ovat eläinperäisiä; liha, kala ja etenkin maksa. Näissä rautaa on runsaasti ja se on hyvin hyödynnettävässä muodossa olevaa ns. hemirautaa. Kasvikunnan tunnettuja rautalähteitä ovat muun muassa pähkinät, palkokasvit ja ruisleipä. Kasviperäinen rauta imeytyy kuitenkin harmittavan heikosti, mikä voi aiheuttaa huolia tiukkaa kasviruokavaliota noudattaville.

Raudan imeytyminen ei myöskään ole ihan mutkatonta, vaikka sitä olisikin reilusti tarjolla. Nykytiedon mukaan vain noin 10 % ravinnon raudasta imeytyy elimistöön. Kasviperäisyyden ohella raudan hyväksikäytettävyyttä häiritsevät muun muassa kahvin, teen ja kolajuomien runsas käyttö. Ravinnossa on onneksi myös tekijöitä, jotka vastaavasti parantavat raudan imeytymistä. Näitä ovat esimerkiksi C-vitamiinit ja monet B-vitamiinit.
 

Rauta ja piristävät vitamiinit yhdessä pullossa

Ferronol on monipuolinen nestemäinen rauta-vitamiinivalmiste kaikille pirteyttä kaipaaville. 15 ml:n päiväannos Ferronolia sisältää 21 mg rautaa sekä raudan imeytymistä parantavia C- ja B-vitamiineja (B1, B2, B6 ja B12). Ferronolin muita tärkeitä tehoaineita ovat foolihappo, nokkonen, ruusunmarja, magnesium sekä marjamehujen (punaherukka, mustaherukka, puolukka ja viinirypäle) sisältämät luonnolliset flavonoidit.

Ferronolin aineosat tukevat nerokkaasti toinen toistensa vaikutuksia. C- ja B-vitamiinit toimivat ihan yksittäinkin nopeavaikutteisina virkistysvitamiineina. B-vitamiinit lisäävät samalla stressinsietokykyä ja vähentävät hermostuneisuutta sekä lisäävät solujen energiatuotantoa. Foolihappo ja B12-vitamiini ovat tärkeitä uusien punasolujen muodostumisessa ja tukevat näin raudan vaikutuksia elimistössä.
 

Pirteyttä ja jaksamista kaikenikäisille

Ferronol nerokas tapa vahvistaa elimistön rautavarastoja. Se auttaa rautaa imeytymään ja edistää tehokkaasti uusien punasolujen muodostumista. Säännöllisen käytön myötä voi havaita, miten Ferronol lisää pirteyttä ja auttaa jaksamaan paremmin arkisissa askareissa.

Hyvänmakuinen ja helppokäyttöinen Ferronol sopii sekä aikuisille että lapsille. Hyvän imeytymisen ansiosta se on ystävällinen myös vatsalle. Ferronolia suositellaan koululaisille, kiireisille ihmisille, laihduttajille, kuntoilijoille, kasvissyöjille, ikäihmisille sekä odottaville ja imettäville äideille.

Tuote on saatavilla Luontaistuntija-myymälöistä ja verkkokaupasta.
 

Lehden muita artikkeleita

Energiaa elämälle
Kehon energia tuotetaan mitokondrioissa, jotka ovat pieniä pavunmuotoisia rakenteita jokaisen solun sisällä....
Lue
Hyvän olon tehopari – Oxytarm ja Skingain
Nyt neuvomme, miten saat tehostettua Skingainin vaikutusta helposti. Suolen puhdistaminen kannattaa – Kun minulta...
Lue