Päivitä itsesi arkeen

painonhallinta
verensokeri
glukomannaani
VLCD
papaiini
oilpulling

Kesäaika lähestyy loppuaan, vaikka säiden puolesta tuntuu, että kesä nyt vasta alkoi. Useimmat meistä ovat vuosilomansa pitäneet ja paluu arkeen, oli se sitten työ, koulu, opiskelu tai mitä tahansa, on edessä. Ajatuksena se usein ahdistaa, mutta nyt viikon töissä olleena voin todeta, että kyllä siitä selviää. Ei se niin paha ollutkaan! 
 

Painonhallinta

Paluu ihmisten ilmoille lomailun jälkeen aiheuttaa paitsi mahdollisesti ahdistusta, myös monenlaisia muita mietteitä ja toimintoja. Tulee katsottua vähän vaatekaappiin, että pitäisi pukea jotain siistimpää kuin ne mukavat lomavaatteet. Jahaa, olivatko ne työhousut kutistuneet kaapissa kesän aikana? Grilliherkut ja niiden kyytipojat ovat ehkä maistuneet liiankin hyvin. Onneksi on vuodessa nämä kaksi ajankohtaa, uusivuosi ja syksyn alku, jolloin on hyvä tehdä muutosta elämäänsä, ikään kuin uusi alku. Tämä näkyy muuten myös kuntosali- ja personal trainer -bisneksessä! 

Syömistä on hyvä rytmittää niin säännölliseksi kuin elämä vain antaa myöden. Ennen ajateltiin, että aamiainen on päivän tärkein ateria, mutta nykyään ollaan sitä mieltä, että kunhan jonkinlainen ruokailurytmi on, niin hyvä. Syödä pitäisi muistaa n. 3–4 tunnin välein, pieniä aterioita, jolloin verensokeri pysyy tasaisena, eikä hirmunälkä pääse hiipimään kylään. Se hirmunälkä ei sitten nimittäin tyydy ihan vähään, vaan sitten vedetään niin, että napa paukkuu! Tykkään ravitsemustieteilijä Patrik Borgin filosofiasta, että syödään rennosti, kohtuudella kaikkea ja juhliakin saa silloin tällöin, kunhan muistaa arjessa ne viisaat valinnat. Sehän on kuulemma myös ranskalaisten salaisuus. Vaikka he ovat kuuluja voikastikkeistaan ja raskaista ruuistaan, niin he ovat silti hoikkia, koska syövät pieniä annoksia.

Jos haluaa tehdä pikkuisen enemmän painonhallinnan eteen, niin keinoja löytyy. Aloita ateria salaatilla tai liemikeitolla, joka täyttää volyymillään, mutta antaa kuitenkin vain vähän energiaa. Silloin ei yksinkertaisesti jaksa syödä niin paljon pääruokaa. Ravintolisistä tehokkaimpia lienevät glukomannaania sisältävät valmisteet. Glukomannaani on kasvikuitu ja sitä otetaan ennen ateriaa, jolloin se sitoo nestettä ruoansulatuskanavassa ja antaa täydenolon tunteen ilman kaloreita. Sillä on eurooppalaisen elintarvikeviraston hyväksymät terveysväittämät. Vähäenergisen dieetin yhteydessä glukomannaani auttaa pudottamaan painoa ja pitää veren kolesterolitasot normaalina. Ei mikään ihmelääke yksinään, mutta yhdistettynä järkevään ruokailuun, niin toimii.

Sitten on myös olemassa erilaiset vähäenergiaiset ateriankorvikkeet eli ns. VLCD-valmisteet (Very Low Calorie Diet), joita on suolaisia ja makeita versioita. Niillä voi korvata viikon-kahden aikana kaikki ateriat, mutta koska ruokailu on parhaimmillaan mukava sosiaalinen tapahtuma, niin en lähtisi ihan niin rajusti liikkeelle, vaan korvaisin yhden aterian silloin tällöin. Sekin antaa tuloksia pitkällä tähtäimellä.

Tärkeintä painonhallinnassa on se, mitä suuhunsa pistää. Toisena tukipilarina tulee liikunta ja nyt on hyvä hetki ilmoittautua johonkin liikuntaryhmään. Ainakin itse koen, että yksin on helpompi luistaa liikunnasta, mutta ryhmässä sosiaalinen paine edistää sitoutumista viikoittaiseen tuntiin, joka itselläni on pilates. Ei mitään hikiliikuntaa siis, mutta pitää notkeana.
 

Suun terveys ja hampaiden valkaisu

Kampaajalla tai parturissa käynti kuuluu myös loman loppuun. Tänä kesänä aurinko ja suolavesi eivät ole pahemmin rasittaneet hiuksia, mutta ne ovat taas venähtäneet silmille. Ihon kosteutus ja kynsien huolto, niin kohta aletaan jo olla ”city-kunnossa”. Kummaa, miten huoliteltu ulkonäkö antaa itsevarmuutta ja uskottavuutta! 

Hups, mutta hissin peilistä irvistää joku keltahampainen hirviö. Täytyy ensi hätään ostaa jotain papaiinia sisältävää hammastahnaa, jonka pitäisi vähän valkaista hampaita. Papaiini on papaija-hedelmästä peräisin oleva, proteiineja pilkkova entsyymi, jota kutsutaan myös ”biologiseksi skalpelliksi”, koska se poistaa esim. haavoista kuollutta solukkoa ja hampaista värjäytymiä. 

Toinen kotikonsti on kookosöljyllä purskuttelu eli englanniksi oil pulling. Kookosöljy on kiinteää rasvaa, mutta suun lämpötilassa se muuttuu nestemäiseksi, ja englanninkielisen nimen mukaisesti se vetää mukaansa kaikenlaisia epäpuhtauksia. Sitä purskutellaan suussa n. 15–20 minuuttia ja syljetään sitten pois. Ainoa huono puoli tässä on pitkä käsittelyaika ja siksi en ole kokeillut sitä vielä. Jospa nyt tänä syksynä olisi sen aika! Öljypurskuttelu edistää myös ikenien terveyttä ja terve suu on tärkeä koko kehon hyvinvoinnille.

Mukavaa syksyn alkua!
 

Tule asiantuntevaan Luontaistuntija-myymälään!