Antioksidantit kesäihon hyvinvointiin

antioksidantti
happiradikaali
D-vitamiini
beetakaroteeni
karotenoidi
iho

Iho on kehomme suurin erityselin, joka voi paljastaa yleisen terveydentilan. Väsymys ja stressi näkyvät iholla, puhumattakaan huonosta ruokavaliosta ja epäterveellisistä elämäntavoista. Ihon kunnon ylläpito on kokonaisvaltaista kehon hyvinvoinnin hoitamista. Tietyt ravintoaineet tukevat erityisesti ihoa. Usein juuri näitä ravintoaineita puuttuu, jos nautimme prosessoitua ruokaa.
 

Mitä ovat antioksidantit?

Ensisijaisia antioksidantteja tuotetaan kehossa puolustamaan ja tukemaan immuniteettia, koska ne tuhoavat vapaita happiradikaaleja. Kehon omista antioksidanteista mainittakoon superoksididismutaasi (SOD), katalaasi (CAT) ja glutationiperoksidaasi (GSHpx). Näiden tuotanto heikkenee, kun ikäännymme, joten terveellisen ruokavalion merkitys kasvaa entisestään.

Toissijaisia antioksidantteja saadaan ruokavaliosta vitamiinien, hivenaineiden ja kasvien fytoravintoaineiden muodossa. Molemmat antioksidanttiryhmät ovat ehdottoman tärkeitä terveydellemme.
 

Mitä ovat vapaat happiradikaalit?

Vapaita happiradikaaleja syntyy elimistössä aineenvaihdunnan tuloksena. Kun happiradikaaleja on liikaa elimistössä, ne rappeuttavat. Ikään kuin ruostuttavat kehoa ja edesauttavat monien nykysairauksien syntymistä.

Monet tekijät lisäävät happiradikaalien määrää kehossa, kuten prosessoitu, ravintoköyhä ruoka, alkoholi, tupakka, unettomuus ja runsas lääkkeiden käyttö. Myös liikunnan puute tai toisaalta liian suuri määrä liikuntaa/ liian raskas liikunta, tuottavat vapaita happiradikaaleja. Kuten listasta voi päätellä, kaikkia tekijöitä on mahdollista säännöstellä itse ja näin vähentää vapaiden happiradikaalien syntyä elimistössä.

Kaikki edellä mainitut tekijät vaikuttavat myös ihon terveyteen negatiivisesti. Lisäksi voi mainita liiallisen auringon. Kuitenkin pieni määrä aurinkoa on terveellistä iholle ja D-vitamiinin tuotannon kannalta tärkeää, sillä D-vitamiinilla on myös antioksidanttinen vaikutus kehossamme. On tärkeää muistaa että D-vitamiinin valmistus ei onnistu, jos iholla on kerros aurinkosuojaa. Monet synteettiset aurinkosuojavoiteet voivat olla jopa haitallisia.
 

Antioksidanttisia ravintoaineita:
 

Vitamiinit

  • A-vitamiini (beetakaroteeni), E- ja C-vitamiinit rikkovat mm. vapaiden happiradikaalien ketjureaktioita, vähentäen niiden haitallista vaikutusta kehossamme. 
  • Beetakaroteenista elimistö muuntaa A-vitamiinia tarpeen vaatiessa.
  • Paitsi antioksidanttina, C-vitamiinilla on myös olennainen tehtävä kollageenin, ihon tukikudoksen synteesissä ja sen kunnon ylläpidossa.
  • D-vitamiinin tiedetään lisäävän SOD:n, kehon oman antioksidantin tuotantoa. Näin se auttaa vähentämään vapaiden happiradikaalien aiheuttamaa DNA:n ”ruostumista”. 

Parhaat lähteet

  • Beetakaroteeni: kaikki oranssin, keltaisen ja punaisen väriset hedelmät ja vihannekset
  • A-vitamiini: naudan maksa, kananmunat ja voi
  • E-vitamiini: vehnänalkio- ja palmuöljyt, pinaatti, avokado, auringonkukansiemenet, mantelit ja pähkinät, bataatti
  • D-vitamiini: kalanmaksaöljy, rasvaiset kalat (kuten lohi, sardiini, makrilli), naudan maksa, raakamaito, munan keltuainen
  • C-vitamiini: hedelmät, marjat, kasvikset
     

Hivenaineet

Sinkki 

  • Tukee immuniteettia, varsinkin kulkutauteja ja tartuntoja vastaan sekä auttaa vastustamaan mm. tiettyjen syöpälajien syntyä. 
  • Edesauttaa ihossa olevien haavojen parantumista. 
  • Pystyy myös suoraan tuhoamaan vapaita happiradikaaleja, jotka aiheuttavat tulehdustilaa elimistössä. 
  • Tukee elimistön omia, aiemmin mainittuja antioksidantteja (SOD, katalaasi ja glutationi- peroksidaasi).
  • Parhaat lähteet: naudanliha, meriruoka (osterit), kurpitsan- ja pellavansiemenet, pinaatti

Seleeni 

  • Estää tehokkaasti vapaiden happiradikaalien tuhoa elimistössä ja toimii yhdessä E-vitamiinin kanssa immuniteetin tukijana.
  • Parhaat lähteet: kanan maksa, kananmunat, kala, äyriäiset, valkosipuli ja yleensä kasvikset, mikäli maaperä on seleenirikas.

Kupari 

  • SOD- ja glutationiperoksidaasi-entsyymien tärkeä aineosa. 
  • Parhaat lähteet: kaakaopapu, siemenet, pähkinät, kokojyväviljat, pavut ja linssit, sekä jonkin verran kuparia on monissa vihanneksissa.
     

Kasvien fytoravintoaineita
 

Karotenoidit

  • Kasvien väripigmenttejä, jotka suojaavat kasveja tauteja ja bakteereja vastaan. Ne suojelevat myös meitä, jos nautimme monipuolista, värikästä kasvisravintoa säännöllisesti.
  • Monesti ne jaetaan kahteen suureen pääryhmään: karoteenit, joista mainittakoon lykopeeni (tomaatti) ja beetakaroteeni (porkkana) ja ksantofyllit, luteiini ja zeaksantiini (paprika, kiivi, greippi), ovat tämän ryhmän tunnetuimpia antioksidantteja.
  • Astaksantiini on karotenoidi teknisesti, mutta se on edellisiä huomattavasti voimakkaampi vaikutukseltaan ja siksi se usein erotetaan joukosta. Sitä löytyy mm. meriruoasta, lohikalojen ollessa sen tunnetuin lähde. 
  • Resveratroli liitetään usein punaviiniin, sillä monet punaviinit sisältävät sitä. Tummanpunaiset viinirypäleet, mustikka, puolukka, monet vihannekset ja kaakao sisältävät resveratrolia. Sillä on mm. aivoja ja hermostoa tukeva vaikutus, se vähentää tehokkaasti tulehdusta ja suojelee ihoa.

Erityisesti iholle tärkeitä antioksidantteja saat syömällä runsaasti antioksidanttisia raaka-aineita mm. porkkanaa, kotimaisia marjoja (etenkinkin mustikkaa ja mansikkaa), tomaattia, pellavan- ja auringonkukansiemeniä, saksanpähkinää, pinaattia (sekä muita vihreälehtisiä vihanneksia), hyvälaatuista lihaa, kalaa ja kalkkunaa ja juomalla vihreää/valkoista teetä. Näin suojaat ihoasi sisäisesti polttavilta auringon säteiltä ja rypyiltä. 

Aurinkoista ja terveellistä kesää kaikille lukijoille!
 

Tule asiantuntevaan Luontaistuntija-myymälään!